Aktivitetsmöte 2008-10-09 "Hälsotorgets verksamhet"

"Hälsotorgets verksamhet"
var rubriken för dagens aktivitetsmöte. Sjuksköterskan Lena Blom-Eriksson från Apoteket Spoven i Bredäng skulle berätta för oss om deras verksamhet. Eftersom Hälsotorget som fristående gratis- verksamhet upphört sedan programmet spikades fick Lena nu informera om vad som erbjuds i stället. Apoteket Spoven (tel 0771-45 04 50) fortsätter Hälsotorgets verksamhet men endast onsdagar mellan kl 14 och 17 och mot en smärre avgift (70 kr, frikort gäller). Där ges individuell information och rådgivning och vissa prover kan tas.

Lena fick ett stort antal frågor från den engagerade publiken och vi fick uppleva både en spontan demonstration av hjärt-lungräddning på träningsdocka, som Ingrid Franek turligt nog hade med sig och en demonstration av korrekt stavgång. Stavgång rekommenderades som en lämplig fysisk aktivitet bland andra för att hålla kroppen (och själen) så frisk som möjligt. Numera förskrivs ju fysisk aktivitet av läkare för ett antal åkommor. (Infomation om lämpliga aktiviteter vid olika besvär finns att hämta på hemsidan FYSS eller att köpa i bokform på apotek.)

Lena Blom-Eriksson tillsammans med Marita Liljeqvist (v ordförande) och Ingrid Franek (ordförande).

Träningsdockan för hjärt-lungräddning förbereds för demonstrationen.